۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان

انتقال کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشکده علوم قدیم به دانشکده ادبیات

رئیس کتابخانه مرکزی ، انتشارات و مرکز اسناد دانشگاه از انتقال کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشکده علوم قدیم به دانشکده ادبیات و علوم انسانی خبر داد و تصریح کرد: هزینه ساخت و تجهیز کتابخانه جدید به همت یک خانواده خیر انجام شده است.


به گزارش روابط عمومی، دکتر امید ذاکری کیش در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه در پاسخ به این پرسش «دلیل جا به جایی کتابخانه ادبیات و علوم انسانی»، تصریح کرد: کتابخانه ادبیات و علوم انسانی در محل درب شرقی دانشگاه و در دانشکده علوم 2 مستقر است. اولین سوالی که برای مخاطبان ما پیش می آید این است که چرا کتابخانه ادبیات و علوم انسانی نسبت به دانشکده، فاصله قابل توجهی دارد.

امروزه اصول و مبانی دسترسی به دانش و اطلاعات برای مراکز علمی و دانشگاه­ها بسیار ضروری است. دانشکده ادبیات و علوم انسانی و الهیات رشته های علوم انسانی را در برمی گیرد که به شدت متکی به کتابخانه هستند و تحقیقات و پژوهش های آن ها اغلب از طریق منابع چاپی پی گیری می شود. به دلیل فاصله زیاد دانشکده ادبیات با کتابخانه ما با چالش دسترس پذیری و رویت پذیری که دو اصل مهم در امور کتابداری است مواجه بودیم.  به یقین اگر فاصله کتابخانه نسبت به دانشکده کم باشد، دانشجویان با اشتیاق و سهولت بیشتری به منابع دسترسی خواهند داشت و استادان نیز می توانند در کلاس های آموزشی بهره مندی بهتر و مناسب­تری از کتابخانه داشته باشند.

دکتر ذاکری کیش در ادامه با بیان این که در دهه نود کتابخانه های دانشگاه اصفهان تجمیع شدند اظهار کرد: بحث تجمیع در کتابخانه های دنیا وجود دارد، اما بعد از تجمیع کتابخانه ها، فضاها گسترش پیدا می کند، امکانات ، دسترسی و رویت پذیری بهتر می شود و شیوه های به روز تری در مدیریت کتابخانه ها اعمال می­شود. ولی متاسفانه در کتابخانه­های دانشگاه اصفهان و به طور خاص در کتابخانۀ ادبیات و علوم انسانی بعد از تجمیع موقعیت مناسب و فضاهای مطالعه ای را از دست دادیم .

وی افزود: بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی، آن فضای کتابخانه ای مناسب را در دانشکده ادبیات نمی دیدند. بنابراین بعد از این که کتابخانه های گروه های جغرافیا ، علوم اجتماعی ، تاریخ ، ادبیات ، الهیات و معارف اسلامی  و فلسفه در کتابخانه ادبیات فعلی تجمیع شد ناگزیر شدند فاصله قفسه ها را کم کنند و کتاب ها را به صورت فشرده در قفسه ها قرار دهند. بدین ترتیب کتابخانه ما بیشتر شبیه انبار کتاب بود تا کتابخانۀ دانشگاهی. این مسئله گاهی آن قدر حاد است که امروز ما در برخی رده­ها فضای کافی را برای قرار دادن کتاب هایِ تازه خریداری شده در قفسه ها نداریم.

پس چالش مهم بعدی ما در کتابخانه ادبیات و علوم انسانی فضای محدود کتابخانه است که ما نمی توانیم از ظرفیت های کتابخانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر مراجعین استفاده کنیم.

رئیس کتابخانه مرکزی تصریح کرد: با توجه به تعداد زیاد مراجعه کنندگان، ناگزیر باید فضای وسیع تری را به آن کتابخانه می­دادیم.

 دکتر داکری کیش افزود: خوشبختانه خبردار شدیم که یک خانواده خیر اصفهانی با نام فامیلی (چینی) بنا به توصیه والدین خود تصمیم دارند هزینه ای را برای توسعه فضای کتابخانه ای اهدا کنند. با توجه به میزان هزینه ای که این بزرگواران مرحمت فرموده بودند بهترین مکانی که می توانستیم به این امر اختصاص بدهیم، کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود.

بنابراین در نشستی با حضور ریاست محترم دانشگاه ، رئیس محترم دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه، رئیس محترم  دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اینجانب و البته حضور ارزشمند خانواده محترم چینی، بحث و گفتگو انجام شد و در نهایت تصمیم بر این شد که بخشی از زیرزمین دانشکده ادبیات بازسازی شود و به این امر اختصاص داده شود.

 مساحت کتابخانه ادبیات در دانشکده علوم 750 متر است ولی فضای جدیدی که به این امر در دانشکده ادبیات اختصاص دادیم، در حال حاضر که فاز اول آن اجرا شده است بیش از 1000 متر است. در کتابخانه دانشکده ادبیات فعلی همچنین،حدود 117 هزار کتاب فارسی ، 9350 کتاب لاتین و 12200کتاب فارسی مرجع و 975 کتاب لاتین مرجع وجود دارد.  بدین ترتیب به خواست خداوند متعال ما می توانستیم میزهای مطالعه فردی و گروهی، فضاهای بازیابی اطلاعات، فضاهای روش تحقیق مبتنی بر منابع چاپی و یا پایگاه­های دیجیتال را در کتابخانه جدید تعبیه کنیم و استفاده بهتر و مناسب­تری از کتابخانه ببریم.

 بی هیچ تردیدی به کمک این اقدام نیک اندیشانه، ما می توانیم فضای مناسب برای ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان برای حضور در کتابخانه ایجاد کنیم . از این نظر این کتابخانه با فضای حدود 1000 متر درحال حاضر به ما کمک می کند که به بسیاری از اهدافمان در رویکرهای پژوهشی دانشگاه بویژه در حوزه موضوعی علوم انسانی برسیم .

 از طرف دیگر یکی از مهم ترین مشکلات ما در دانشگاه اصفهان کمبود میزان فضاهای مطالعای است. با توجه به این که این کتابخانه نزدیک درب شرقی دانشگاه است و ایستگاه های مترو و اتوبوس و مراکز خرید برای دانشجویان در دسترس است، دانشجویان دانشگاه اصفهان خیلی اشتیاق دارند که از آن جا به عنوان فضای مطالعه استفاده کنند . وی تصریح کرد:  بدین ترتیب ما با یک تیر دو نشان زدیم و ضمن این که کتاب ها و منابع چاپی را به فضای دانشکده ادبیان و علوم انسانی نزدیک کردیم، یک فضای خالی هم در کتابخانه سابق خواهیم داشت که به امید خدا به عنوان سالن مطالعه و قرائت خانه استفاده خواهد شد و سرانه فضاهای مطالعه­ای دانشگاه تا حدی جبران خواهد شد. این مهم در بحث رتبه بندی دانشگاه و اشتیاق دانشجویان به انتخاب دانشگاه اصفهان برای ادامه تحصیل بسیار موثر خواهد بود.

بنابراین ما پیشاپیش می توانیم از دو منظر به این اتفاق نگاه کنیم یکی این که منابع چاپی در دسترس دانشکده قرار می گیرد و دیگر این که در محل قدیمی، فضایی برای مطالعه بیشتر برای دانشجویان فراهم می شود.

دکتر ذاکری کیش افزود: این انتقال در حال انجام است و فاز اول انتقال در دانشکده ادبیات ایجاد شده و در حال ایجاد فاز دوم انتقال هستیم. فاز اول محیط مخزن کتابخانه است که در حال انتقال است و  در فاز دوم فضاهای سالن مطالعه ای و کارگاهی پیش بینی کردیم که با خیرین صحبت کردیم که انجام شود.

رئیس کتابخانه مرکزی با بیان این که ، مدتی ناگزیر هستیم که فعالیت کتابخانه را لغو کنیم  تا انتقال انجام شود اظهار کرد:  به نطر می رسد که طی دو هفته بحث انتقال را انجام بدهیم . در طول انتقال می توانیم قفسه خوانی و اصلاحاتی در رده بندی و قفسه خوانی کتاب ها نیز داشته باشیم و یک تازه سازی در این انتقال انجام بدهیم.

وی تاکید کرد:  کتابخانه جدید در زیرزمین دانشکده ادبیات و علوم انسانی است؛ مهم ترین فایده آن، این است که در دسترس دانشکده قرار می گیرد و به یقین ارتباط اعضای دانشکده را با این مکان علمی بیشتر می کند.

 در حال حاضر یک برآورد آماری را از تعداد کتاب هایی که بین کتابخانه، دانشجویان و استادان و یاوران علمی رد و بدل می شود تهیه کردیم و  به یقین بعد از انتقال هم یک برآورد آماری مجدد انجام می دهیم و در نهایت یک مقایسه آماری خواهیم داشت و نتیجه و فواید این انتقال را به اطلاع اعضای محترم دانشگاه خواهیم رساند.

 

دکتر ذاکری در مورد خانواده خیر نیز تصریح کرد: خانواده چینی که از شهروندان محترم اصفهان هستند، بخشی از دارایی های خانوادگی خود را به هزینه کرد در کتابخانه دانشگاه اصفهان اختصاص دادند. این خانواده "خیر" با دانشگاه مرتبط هستند و امیدواریم ادامه روند ساخت کتابخانه با حضور این خیرین بزرگوار نیز انجام شود.

این انتقال، قطعا به نفع دانشگاه خواهد بود و نتایج خیر آن را ان شاء الله در حوزه های پژوهشی و در رتبه بندی دانشگاه خواهیم دید و امیدواریم در نهایت بتوانیم، فرزندان برومند و با دانشی را در سایه چنین اتفاقی، تربیت و به جامعه تحویل بدهیم.

 

تاریخ:
1403/07/28
تعداد بازدید:
341
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal